A Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola, Alapfokú művészeti iskola logója
KAPOSVÁRI LISZT FERENC ZENEISKOLA - ALAPFOKÚ MŰVÉSZETI ISKOLA

Oktatási Hivatal Bázisintézménye

OKLEVÉL

Munkaterv

Kapcsolattartó:
Nagy Tamás
82/512-762

Iskolánk 2023-ban adott be pályázatot Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím elnyerésére. Az Oktatási Hivatal által kiírt pályázaton - a Pedagógiai Oktatási Központ és a bíráló bizottság javaslatai alapján - az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese a rendkívül magas szakmai színvonalú pályamunkák közül a Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola-Alapfokú Művészeti Iskolát érdemesnek ítélte Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselésére.

A bázisintézmény olyan megyei, járási, esetleg országos szinten magas presztízsű hagyományokkal rendelkező, infrastruktúrában a feladatellátáshoz megfelelő módon felszerelt, egyedi, más intézmények számára is példaértékű, működésében koherens, befogadó, gyermekközpontú pedagógiai gyakorlattal, szakmai módszertani, szervezeti kultúrával és innovációval rendelkező, és ezt publikálni, valamint szakmai szolgáltatásként átadni képes intézmény, mely alkalmas adott területen magas színvonalú, hatékony tudásmegosztásra. Olyan intézmény, melyben a jó gyakorlat eredményesen működik mesterpedagógus vagy mesterpedagógus szaktanácsadó, illetve az intézményvezető által kijelölt pedagógus közreműködésével.

Az Oktatási Hivatal Bázisintézménye cím viselése megtisztelő mind az intézmény vezetése, mind a pedagógusok számára, hiszen a jógyakorlatok átadásával tovább fejleszthetjük szakmai tudásunkat.

Intézményünk sikeres működésének jógyakorlatait az alábbi tematika szerint mutatjuk be:

1. A versenyszervezés és versenyeztetés szerepe a művészetoktatásban

Téma: A művészeti versenyek jelentősége a tehetséggondozás folyamatában, versenyen való közreműködés, szakmai konzultáció, értékelés. Az alábbi programok megvalósulása 3 évenként történik:

  • Fuvola szakmai napok - Országos Jeney Zoltán Fuvolaversen (2024. március)
  • Zongora szakmai nap - „Rév Lívia” Dél-Dunántúli Regionális Zongora Verseny (2025. ősz)
  • Vonós szakmai nap - „Gyermán István” Dél-Dunántúli Regionális Vonós Verseny (2025. tavasz)
  • Fafúvós szakmai napok - „Csupor László” Dél-Dunántúl Regionális Fafúvós Verseny (2026. tavasz)
  • Rézfúvós szakmai nap - „Fehérvári József” Dél-Dunántúli Regionális Rézfúvós Verseny (2024. ősz)

A versenyek célja: a versenyzők tudásának, felkészültségének, az életkornak megfelelő előadó képességének értékelése, kiemelkedő teljesítményének bemutatása; a szaktanárok szakmai, tehetséggondozó munkájának megismerése, helyzetelemző, minőségfejlesztő tevékenységük segítése; tehetségkutatás, a tehetség felismerése és gondozása, lehetőség biztosítása tapasztalatok gyűjtésére, a művészetoktatás színvonalának bemutatása.

A jógyakorlat eredete: A Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola évtizedek óta szervez regionális versenyeket a Dél-Dunántúli régió zeneiskolás tanulói számára. A versenyek vetésforgó szerűen 3 évente kerülnek megvalósításra a különböző hangszercsoportok számára. Az előző évek Bázisintézményi programjainak is fontos eleme volt a versenyszervezés.

Célcsoport: Alapfokú művészeti iskolák tanulói és pedagógusai

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, a kritikai gondolkodás, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése); versenyfelkészítés; értékelés, mentorálás

Jógyakorlat megosztásának formája: Alapvetően jelenléti program. Az elmúlt évek tapasztalatiból kiindulva esetlegesen digitális megvalósítás.

A szakmai programok tematikája:

1. Felkészülés a versenyre, ezzel egyidőben felkészülés a verseny megszervezésére ( versenykiírás elkészítése, zsűri felkérése, adminisztációs feladatok elvégzése, online jelentkezési felület alkalmazása, műsorfüzet gyártása, oklevelek előkészítése, díjak vásárlása, szponzorok keresése)

2. Résztvevőknek: a versenyprogramon való részvétel/ vagy a verseny meghallgatása. A szervezők feladatai: vendégek fogadása, konferálás, folyosóügyelet, lapozás a korrepetitoroknak, portaszolgálat, a verseny archiválása video felvétel és fotódokumentáció, adminisztráció-jelenléti ívek aláíratása, helyszín biztosítása, oklevelek elkészítése, díjak elosztása, eredményhirdetés, jegyzőkönyv elkészítése, az eredmények kihirdetése és megosztása.

3. Szakmai párbeszéd a kollégák között - tapasztatcsere egyénileg és csoportos formában is. A nap folyamán szakmai kerekasztalbeszélgetés mentorpedagógus irányításával. Téma: A versenyre való felkészülés

4. A zsűri értékelése/díjátadás- tapasztalatok levonása

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: Hangversenyterem, hangosítás, díjak, adminisztrációhoz szükséges dokumentumok, nyomtató, kamera, fényképezőgép

Időigény: A felkészülés több hónap, a program tényleges megvalósítása versenyenként 8-10 óra

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, az értékeléshez, kommunikációhoz a régió pedagógusai között. Továbbá a versenyszervezéséhez szükséges információk megismeréséhez, a versenyszervezés folyamatának elsajátításához.

Az elégedettségmérő kérdőívek átlaga, a részvevők visszajelzése és a zsűri szakmai értékelése alapján a Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola élen jár a művészeti versenyek lebonyolításában. A gondos és mindenre kiterjedő figyelem példaként állhat más intézmények előtt.

2. Művészetek Találkozása diák, illetve pedagógus hangverseny

Téma: Hangversenyszervezés Somogy vármegyei művészeti iskolák számára

Cél: A hatékony kommunikáció erősítése Somogy vármegyében, tapasztalatok átadása,szakmai műhelymunka a vármegye pedagógusai között, ismeretátadás

A jógyakorlat eredete: A Kaposvár-Somogy megyei Tehetségsegítő Tanács művészeti tagozatának megalakulása óta 2011-től.

Célcsoport: Somogy vármegyei alapfokú művészeti iskolák tanulói és pedagógusai

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák minden művészeti ágon

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, a kritikai gondolkodás, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése); előadói készségek fejlesztése, személyes példamutatás

Jógyakorlat megosztásának formája: jelenléti program. Évente két alkalommal 1 diák és 1 pedagógus hangverseny, változó helyszíneken a Somogy Vármegyei művészeti iskolákban.

A szakmai programok tematikája:

1. Helyszín és időpont meghatározása tanév elején vármegyei igazgatói értekezleten.

2. Műsorszámok begyűjtése/ informatikai felület létrehozása. Eközben a közös tanári produkciók esetében a próbafolyamat megkezdése. Plakát készítés, rendezvényszervezés.

3. Hangverseny lebonyolítása

4. Szakmai beszélgetés a hangverseny után, a művészetoktatás jelenéről, jövőjéről

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: Hangversenyterem, hangosítás, nyomtató, kamera, fényképezőgép, zongora

Időigény: A felkészülés több hónap, a program tényleges megvalósítása 2 óra

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, kommunikációhoz a régió pedagógusai között. A rendezvények minden tanévben más helyszínen/városban kerülnek lebonyolításra, így az általunk begyűjtött tapasztalatokat mindenképpen megosztjuk az aktuális szervezőkkel. A program jól adoptálható.

3. Hagyományőrzés hangversenyek szervezésével

Adventi hangverseny; Farsangi Hangverseny; Esélyegyenlőségi hangverseny; Pünkösdi Jótékonysági hangverseny; Liszt Ferencre névadónkra emlékezünk; Óvodások számára tematikus hangversenyek tavasszal és télen

Téma: Hagyományápolás, érték megőrzés, tematikus hangversenyszervezés

Cél: Azaktív közösségi élet megőrzése, az értékek feltárása, a közösségi kreativitás kibontakoztatása, a tudás átadása

A jógyakorlat eredete: A hangversenyszervezés eredete a zeneiskola megalakulása óta jelen van az intézmény életében.

Célcsoport: Somogy vármegyei alapfokú művészeti iskolák tanulói és pedagógusai, általános és középiskolai pedagógusok, sajátos nevelési tanulókat oktató intézmények pedagógusai, óvónők

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák, általános és középiskolák, óvodák, sajátos nevelési igényű tanulókkal foglalkozó iskolák

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, a kritikai gondolkodás, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése)

Jógyakorlat megosztásának formája: jelenléti program. A koncertek során több együttműködő partnerrel munkálkodunk közösen. Ez erősíti a szakmai kapcsolatainkat, valamint hozzájárul a gazdagabb kínálathoz.

A szakmai programok tematikája:

1. Helyszín és időpont meghatározása tanév elején

2. Műsorszámok begyűjtése/ informatikai felület létrehozása. Plakátkészítés, rendezvényszervezés, meghívók készítése, médiajelenlét megszervezése

3. hangversenyek lebonyolítása

4. szakmai beszélgetés, tapasztalatok levonása

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: Hangversenyterem, hangosítás, nyomtató, kamera, fényképezőgép, laptop

Időigény: A felkészülés több hónap, a programok tényleges megvalósítása 2 óra

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, kommunikációhoz a régió pedagógusai között. A program jól adoptálható.

A hagyományőrzés szorosan hozzátartozik mindennapjainkhoz. Fontos, hogy a hagyományaink ápolására való nevelést minél hamarabb elkezdjük, ezért ezekbe a koncertekbe iskolánk nagy közösségét bevonjuk. A programelem sajátossága, hogy változatos hangversenyek megszervezésével, ezek lebonyolításának metodikájával tud hozzájárulni a zenei neveléshez. A koncertek struktúrája eltérő, ezért ötletet kaphatnak az érdeklődők programjaik változatosabb megvalósításához. A bázisintézményi programba évente más típusú hangversenyt mutatnánk be.

4. Szeretnék Neked ZenélnI – A zene szerepe az SNI-s gyermekek személyiségfejlődésében

Téma: SNI-s zeneiskolások bemutatkozása, szakmai konzultáció, hangverseny

Iskolánk nyitott az Sajátos Nevelési Igényű tanulók befogadására, zenei képzésére.

A program célja: az SNI-s tanulók bemutatkozása, tehetség-felismerése, tehetséggondozása, tapasztalatcsere a pedagógusok, gyógypedagógusok szülők, szakemberek és érdeklődők között.

Téma: A sajátos nevelési igényű tanulók tehetséggondozása, bemutatkozási lehetőség, szakmai konzultáció, értékelés.

A találkozó célja: a tanulók tudásának, felkészültségének, az életkornak megfelelő előadó képességének értékelése a diagnózisok figyelembevételével, a szaktanárok szakmai, tehetséggondozó munkájának megismerése, helyzetelemző, minőségfejlesztő tevékenységük segítése; tehetségkutatás, lehetőség biztosítása tapasztalatok gyűjtésére, a művészetoktatás színvonalának bemutatása.

A jógyakorlat eredete/célcsoportja: A Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola 2020 óta szervezi meg a Szeretnék Neked zenélnI” Dél-Dunántúli Regionális Sajátos Nevelési Igényű Gyermekek Találkozóját alapfokú művészeti iskolákban (zeneiskolákban) tanuló értelmi és érzékszervi fogyatékossággal, autizmus spektrumzavarral, hiperaktivitással, figyelemzavarral  és Down szindrómával élő diákok részére

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése); versenyfelkészítés; értékelés

A találkozón kötelező anyag nem kerül kiírásra. Minden jelentkező tanuló a saját tudásának és képességeinek figyelembevételével maximum 3 perc időtartamban adhatja elő műsorát. A kottából való játék megengedett.

A résztvevőket korcsoportba nem soroljuk, az értékelés hangszercsoportonként és az SNI-s diagnózis alapján történik. A szereplőket 3 tagú szakmai zsűri értékeli (2 fő gyógypedagógus, 1 fő zenepedagógus) akik az egyéni képességek figyelembevételével építő és támogató értékeléssel kívánják elősegíteni a további zeneiskolai munkát.

Jógyakorlat megosztásának formája: Alapvetően jelenléti program. Az elmúlt évek tapasztalatiból kiindulva esetlegesen digitális megvalósítás.

A szakmai programok tematikája:

1. Felkészülés a találkozóra, ezzel egyidőben felkészülés a verseny megszervezésére ( versenykiírás elkészítése, zsűri felkérése, adminisztációs feladatok elvégzése, online jelentkezési felület alkalmazása, műsorfüzet gyártása, oklevelek előkészítése, díjak vásárlása, szponzorok keresése)

2. Résztvevőknek: a versenyprogramon való részvétel/ vagy a verseny meghallgatása. A szervezők feladatai: vendégek fogadása, konferálás, folyosóügyelet, lapozás a korrepetitoroknak, portaszolgálat, a verseny archiválása video felvétel és fotódokumentáció, adminisztráció-jelenléti ívek aláíratása, helyszín biztosítása, oklevelek elkészítése, díjak elosztása, eredményhirdetés, jegyzőkönyv elkészítése, az eredmények kihirdetése és megosztása.

3. Szakmai párbeszéd a kollégák között - tapasztatcsere egyénileg és csoportos formában is.

4. A zsűri értékelése- tapasztalatok levonása

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: Hangversenyterem, hangosítás, díjak, adminisztrációhoz szükséges dokumentumok, nyomtató, kamera

Időigény: A felkészülés több hónap, a program tényleges megvalósítása 6-8 óra

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, az értékeléshez, kommunikációhoz a régió pedagógusai között. Továbbá a versenyszervezéséhez szükséges információk megismeréséhez, a versenyszervezés folyamatának elsajátításához. A program jól adoptálható.

5. Innovációk a művészeti nevelésben - „Muzsikál Kaposvár a Zene világnapján”

Téma: A „Muzsikál Kaposvár a Zene Világnapján” program évente megújuló programsorozattal ünnepli a zenei világnapot Kaposváron. A program célja a nyilvánosság elérése, együttmuzsikálás, innovatív programelemek megvalósítása.

Cél: A hatékony kommunikáció erősítése városunkban, szakmai műhelymunka a pedagógusok között, ismeretátadás, innováció a művészeti nevelésben. Zenei világnap alkalmából újszerű programok szervezése és közönségszervezés, hatékony kommunikáció kiépítése közönséggel, sajtóval és a résztvevő intézményekkel, a közösség megerősítése az együttmuzsikálás és éneklés eszközével.

A jógyakorlat eredete: A zeneiskola 13. alkalommal szervezi meg a programot a 2023/2024 tanévben.

Célcsoport: Somogy vármegyei alapfokú művészeti iskolák, általános iskolák, óvodák tanulói és pedagógusai

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák, általános iskolák, óvodák

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, a kritikai gondolkodás, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése); előadói készségek fejlesztése

Jógyakorlat megosztásának formája: jelenléti program, szükség esetén digitális megvalósításban is szervezhető.

A szakmai programok tematikája:

1. Minden tanévben innovatív módon ünnepeljük a zene világnapját Kaposváron. Az állandó közös éneklés a város főterén közel 400 gyermekkel és járókelőkkel, valamint a délutáni mini koncertek megvalósítása a város közterein adja a bázisát a programnak. A népdalok kiválasztása és megtanítása erősíti az énektanárok és a zeneiskola pedagógusainak kapcsolatát. A rendezvény jelentősen elősegíti a zeneiskola népszerűsítését, mely a növendéklétszám megtartását erősíti és csökkenti a lemorzsolódást.

A program részenként szerveztünk már az elmúlt években zenei témában versíró versenyt, kiállítást, flashmobot, rajzversenyt, aszfalt rajzolást. Célunk évente megújulni a programban. Országos média visszhangja is van az eseménynek, több alkalommal élő egyenes adásban közvetítette az M1 csatorna a rendezvényt.

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: közterület használati engedély, hangosítás, nyomtató, kamera, fényképezőgép, hangszerek

Időigény: 1 nap

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, kreativitás kibontakoztatásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, kommunikációhoz a város pedagógusai között. A program jól adoptálható.

6. „Ütős” kis nap – Dobszerda Dunántúli Regionális Ütőhangszeres Találkozó

Téma: Ütőhangszeres tanulók szakmai találkozója, hangverseny, szakmai konzultáció, értékelés

A program célja: a tehetség-felismerése, tehetséggondozása, tapasztalatcsere a pedagógusok, szakemberek és érdeklődők között.

A találkozó célja: a tanulók tudásának, felkészültségének, az életkornak megfelelő előadó képességének értékelése, a szaktanárok szakmai, tehetséggondozó munkájának megismerése, helyzetelemző, minőségfejlesztő tevékenységük segítése; tehetségkutatás, lehetőség biztosítása tapasztalatok gyűjtésére, a művészetoktatás színvonalának bemutatása.

A jógyakorlat eredete/célcsoportja: A Kaposvári Liszt Ferenc Zeneiskola 2020 óta szervezi meg a Dobszerda Dunántúli Regionális Ütőhangszeres tanulók találkozóját alapfokú művészeti iskolákban (zeneiskolákban) tanuló ütőhangszeres diákok részére

Intézménytípus: Alapfokú művészeti iskolák

Alkalmazási terület: a zenei neveléssel fejleszthető személyiségjegyek fejlesztése (pl.: önuralomra nevelés, a kommunikációs készségek, az érzelmek kezelésének fejlesztése stb.); a fegyelmezett, önálló munkára, gyakorlásra nevelés; stresszkezelés (pl. lámpaláz kezelése); versenyfelkészítés; értékelés

A tanulók Szóló, duó és kamara kategóriában mérhetik össze tudásukat, intézményenként 20 perc időtartamban. Kötelező műveket nem határozunk meg, egyéni és kamaraprodukciók előadására is van lehetőség a megadott időtartamban.

Jógyakorlat megosztásának formája: Alapvetően jelenléti program. Az elmúlt évek tapasztalatiból kiindulva esetlegesen digitális megvalósítás.

A szakmai programok tematikája:

1. Felkészülés a találkozóra, ezzel egyidőben felkészülés a verseny megszervezésére ( versenykiírás elkészítése, zsűri felkérése, adminisztációs feladatok elvégzése, online jelentkezési felület alkalmazása, műsorfüzet gyártása, oklevelek előkészítése, díjak vásárlása, szponzorok keresése)

2. Résztvevőknek: a versenyprogramon való részvétel/ vagy a verseny meghallgatása. A szervezők feladatai: vendégek fogadása, konferálás, folyosóügyelet, lapozás a korrepetitoroknak, portaszolgálat, a verseny archiválása video felvétel és fotódokumentáció, adminisztráció-jelenléti ívek aláíratása, helyszín biztosítása, oklevelek elkészítése, díjak elosztása, eredményhirdetés, jegyzőkönyv elkészítése, az eredmények kihirdetése és megosztása.

3. Szakmai párbeszéd a kollégák között - tapasztatcsere egyénileg és csoportos formában is mentorpedagógus vezetésével. Téma: A kamarazene fontossága

4. A zsűri értékelése- tapasztalatok levonása •         A találkozó díjai: Minden résztvevő szakmai értékelés alapján oklevelet kap a produkció legjellemzőbb tulajdonsága alapján (pl. legpontosabb tempótartás, legszebb dallamhangszeres játék, legkreatívabb átirat, legütősebb tempó, legtisztább hangszerkezelés, legszuggesztívebb színpadi jelenlét stb,)

Humán erőforrás igény: pedagógusok, technikai személyzet, irodai dolgozók

Eszközigény: Hangversenyterem, hangosítás, díjak, adminisztrációhoz szükséges dokumentumok, nyomtató, kamera

Időigény: A felkészülés több hónap, a program tényleges megvalósítása 6-8 óra

Jógyakorlat adoptálása: Támogatást nyújt a program a résztvevő pedagógusok pedagógiai megújulásához, új szakmai anyagok megismeréséhez, az értékeléshez, kommunikációhoz a régió pedagógusai között. Továbbá a versenyszervezéséhez szükséges információk megismeréséhez, a versenyszervezés folyamatának elsajátításához. A program jól adoptálható.

cross